U knjizi Jaše Almulija "Živi i mrtvi", Jevreji koji su preživeli
Drugi svetski rat, svedoče o odnosima Srba i Jevreja u to teško doba.
Jakov Danon, čiju je porodicu spasao Mika Aradžija iz Niša, kaže:
"Ja mogu da kažem da su ti odnosi uvek bili dobri, a šta se sad dešava, o
tome ne bih govorio, mislim da to nije pitanje Srba i Jevreja, mislim
da je ovde situacija vrlo složena i dajte da o tome ne govorim."
Dr Marko Anaf, koji je detinjstvo proveo u Požarevcu, veli: "U
Požarevcu nije bilo razlika između nas Jevreja i onih Srba koje sam ja
poznavao. Ja sam bio potpuno izjednačen sa srpskom decom, mojim
prijateljima. Nas je Jevreja bilo malo tako da su moji drugovi bili
mahom Srbi. Ali tuče su bile skoro normalna stvar u tim krajevima u
ratno i poratno vreme kad sam ja rastao. Ako bi me ko pokušao uvrediti
kao čivuče, ili bi mi opsovao majku čivutsku, a bilo je takvih, nastala
6i tuča u kojoj sam obično bio pobednik. Ne sećam se da me je iko
izmlatio. Bilo je slučajeva da je ostajalo nerešeno, pa su se tuče
obnavljale, ali na kraju, shvativši da se tučom ne može rešiti ko je
pobednik, nastupio bi mir i uzajamno poštovanje."
Čuveni hirurg, dr Isidor Papo, čiju su rodbinu uglavnom pobile
ustaše (on je iz Mostara), rekao je: "Ja nikad nisam bio cionista, ali
sam uvijek bio apsolutni Jevrejin. Nikad to nisam krio, meni je bila
čast što sam Jevrejin i ja sam govorio da sam Jevrejin kada to nije bilo
ni zgodno kazati, mada u Srbiji nije bilo nikada antisemitizma. Ja u
ovoj zemlji nikada nisam osetio da sam Jevrejin, a uživao sam sve
počasti što može jedan čovek da doživi."
Dr Maksim Šternić, psihijatar i profesor Medicinskog fakulteta,
čiji je otac bio odan Kralju i otadžbini i član predratnog četničkog
pokreta, kao mladić se našao u partizanima, ali je uvek imao razumevanja
za sve što se u nesrećnoj Srbiji dešavalo za vreme Drugog svetskog
rata. Na pitanje o generalu Nediću, odgovara: "On je bio srpski general,
a kada to kažem, onda mislim da kod njega antisemitizma nije bilo. Bilo
je pre rata u Srbiji pojedinaca i ljudi koji su se deklarisali da ne
vole Jevreje, možda i gore i od toga, ali u službenoj politici toga nije
bilo, ni kod dvora, ni kod vlada. Za Jevreje u Srbiji moglo se često
čuti da ih nazivaju Srbima Mojsijeve vere ili srpskim Jevrejima. Na
jevrejskom groblju u Beogradu, na samom ulazu, stoji veliki spomenik
Jevrejima poginulim u ratovima za oslobođenje, u balkanskim i u Prvom
svetskom ratu." (Šternić se, veoma živo, seća svog partizanskog
ratovanja, i Milovana Đilasa, koji je bio "poznat po svojoj surovosti i
grubosti pre nego što se pedesetih godina presaldumio u socijaliste ili
socijaldemokrate", i koji je streljao jednog seljaka s Kosmaja zato što
je za hranu prodao sopstveni brijački pribor, koji je Đilas smatrao "kolektivnom imovinom").
Godine 1995, poznati psiholog, Nikola Rot, dao je Jaši Almuliju
intervju u kome kaže i sledeće: "Nadam se da će oni jevrejski krugovi u
svetu koji imaju pogrešan stav prema Srbima uskoro uvideti da taj stav
treba napustiti, da je vrlo važna borba za pravednost, za časnost. Treba
da imaju na umu da ne može biti ceo jedan narod kriv, kao što Srbe
okrivljuju. Prije svega to treba da imaju na umu Jevreji koji su dva
milenijuma neprestano bili napadani i strašno proganjani, i to celi
narod, bez krivice. Ne bi smeli sad da sudeluju u progonu jednog naroda
koji isto tako nije kriv i koji je isto tako proganjan."
Poznati muzički pedagog, dr Andreja Preger, veli: "Ja tu živim kao
Jevrejin u srpskoj zemlji i volim tu zemlju. /.../ Naravno, osećam punu
solidarnost sa tim narodom koji je zajedno s nama patio u Hrvatskoj,
koji je bio ubijan, nad kojim se vršio genocid kao i nad nama. U svemu
smo bili iste sudbine i meni užasno smeta da neke jevrejske organizacije
na Zapadu o tome ne vode računa, pa one koji su nastavljači te
endehazijske ideologije, te fašističke ustaške države, primaju i prelaze
preko zločina koji su vršeni i koji se i dan-danas vrše. To me strašno
boli."
Enriko Josif, poznati kompozitor, godinama je upozoravao Jevreje koji su se uključili u antisrbsku kampanju:
"Molim vas, stvar je užasno jasna. Mi smo sa Srbima u duhovnom
srodstvu kao dva eshatološka naroda sa užasno sličnom sudbinom. Nešto
eshatološki čudesno se nad srpskim narodom dešava kao što se to dešavalo
do juče i nad Izraelom. I zato je sveta dužnost svakog od nas Jevreja
da to shvati. Jer Jasenovac srpski je ono što je naš Dahau. To se čak
krije i ne zna, ali mora se i to saznati. Onda biste i vi američki
Jevreji sve događaje koji su se sada dešavali u našoj zemlji shvatili na
jedan sasvim drugi i istinitiji način.
Molim vas, zato, nemojte se više uključivati u proganjanje, barem
verbalno, Srba, jer Srbi su naša eshatološka, duhovna braća. A drugo,
živeti u jednoj Srbiji i ne osetiti da ste Jevrejin, to nigde u Evropi
ni pre Hitlera nije bilo. To je po prirodnom zakonu tako. Srbi su jedan
neverovatan narod, ja ga zovem zagrljajni narod, koji čak tuđina još
više prigrljuje nego samoga sebe. Ima jedno osećanje za tuđina da bude
prema njemu pošten, krajnje bratoljubiv, i to je razlog što je ova
Srbija sada ovako rasparčana i podeljena. Nikad nije polagala veliku
pažnju na to da li su oni, samo oni izabranici neki, ali su poštovali
one koji žive sa njima i koji Srbiji naravno žele dobro. To je jedan
izuzetan narod i strašno je ovo što je učinjeno. Vrlo je to učinjeno
promišljeno. I ponavljam, izvršen je nad Srbima pravi pravcati medijski
genocid, medijski Aušvic, pretvorili su Srbe u nakaze kako su nas
unakazivali kroz vekove, a posebno preko Gebelsa i njegove propagande.
Gledao sam strašnu emisiju u kojoj su izišle sve one nalepnice o Srbima,
to je isto kao kad je Hitler Jevreje prikazivao onako unakažene,
satane, đavole. To je nepojmljivo, nešto strašno. Ipak, mora da postoji
nešto. Jeste, ja razumem da je korisnost snažna stvar za opstanak
naroda, ali ne i obezbožena korisnost. Ovde je to samo rađeno iz razloga
koji apsolutno pred živim Bogom ne mogu da opstanu. I ja drhtim nad
sudbinom počinilaca ovoga užasnog genocidnog, medijskog zločina koji je
protiv Srba sproveden. To je do sada nepojam. Plašim se da govorim i
slutim šta će se dogoditi onima koji su to počinili, jer to nije više
moja stvar, to je Božija stvar. Što se kaže, osveta je Božija, nije
naša. Ali vas molim shvatite: onako kako ste vi obaveštavani, to je
jednosmerno, to je neodrživo i nemojte se više priključivati proganjanju
Srba potpisivanjem zahteva za bombardovanje i ostalo, jer vi ne znate
da samim tim vršite duhovno bratoubistvo, mi onda jednostavno
potpisujemo i Aušvic i puno opravdanje za ono što je radio do juče
nemački nacionalsocijalizam. Nemojte molim vas, ja sam pisao vrhovnom
rabinu francuskom sa molbom da svojim vernicima, barem vernicima tamo,
poruči da se ne priključuju više ovoj ludačkoj hajci, pa to je
srednjovekovna egzorcistička hajka na ovaj srpski narod. A on je
izuzetan u pogledu zagrljajnosti, voljenja drugih naroda, a da ne
govorim da je on bio vaš ne samo saveznik u Prvom i Drugom svetskom
ratu, nego mnogo pre Prvog i Drugog svetskog rata. On je uvek bio
privržen idejama koje je jedna velika Amerika imala ili jedna danas pala
Evropa, mislim ona prava demokratska Evropa.
To je jedini razlog što sam prihvatio da nešto ovom prilikom
govorim, a sad da vam nekako kažem egzegezu onog što govori Izaija. Kad
on kaže: 'narod kojeg nisi znao pozvaćeš ga k sebi', vi ste za to
najdivniji dokaz. Vi ne znate ko su Srbi a idete strašno protiv njih
onako kako ide današnji trend zbivanja. Kad Izaija kaže: on će, taj
narod, dohrliti k tebi', to označava našu sudbinu dojučerašnjeg
prognanog, ukletog naroda. Oni su dojurili k nama, oni su preuzeli našu
sudbinu. Evo dubokog egzegetskog značenja toga, to je jedna velika
istina i bilo bi divno da jedan deo od toga oslušnete i počnete da se na
neki drugi način odnosite. Nemojte verovati onima koji stalno govore da
su ti jadni Srbi za sve krivi i da je to jedan užasan koljački narod.
Naravno, i kod Srba ima onih koji kolju kao što svuda ima, ali je srpska
narodna duša sveta, zagrljajna, predivna, kakve retko gde ima na ovom
inače, nažalost, unakaženom svetu.
Eto, to mi je bila puna želja da vam kažem bez ikakve osude koga.
Ali vi zaista niste obavešteni, nažalost niste. Ako nećete meni verovati
barem verujte Rozentalu, čuvenom kolumnisti američkom, jer on je upućen
u te stvari i oseća da tu nešto nije u redu. Bio je ovde, poznNajem ga
lično, izuzetan je čovek, hrabar čovek i evo vidim ga sad, u 'Njujork
Tajmsu' izlaze njegova kazivanja o srpskom narodu. Ja vam stalno
ponavljam: Srbin je naš duhovni brat. Nigde se nije moglo toliko ne
osetiti da si Jevrejin kao što je to bilo u ovoj divnoj Srbiji. Ali, eto
tu se proročanstvo ispunjava. Narod kojeg nisi znao, doznaćeš ga. Mi
smo ga u ovom trenutku preko dobrih kazivanja nekih divnih Jevreja
doznali i 'narod koji tebe nije znao, pohrliće tebi', znači koji nije
znao tvoju sudbinu sada je doživeo tvoju sudbinu. Dajte da ih zagrlimo,
dajte da barem otćutimo kad neki od naših ljudi u poluneznanju dižu
nepotrebno glas protiv ovog divnog naroda."
Светосавље
Нема коментара:
Постави коментар